وب نوشت های یک خبرنگار انقلابی

یک خبرنگار انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم
سالها گذشت
یک خاک صحنه خورده فضای مجازی و رسانه
برای انقلاب اسلامی
برای رهبر عزیزم
و برای شهدا
و یک مبارز انقلابی با بدخواهان انقلاب و دزدان نوامیس
...
کاش عاقبت بخیر شویم

من را در پیام رسان ایرانی سروش در کانال هوش سفید با موضوع آموزش مهارت رسانه و فضای مجازی دنبال کنید:

http://sapp.ir/aledavood

@aledavood

بایگانی
سلام دوستان عزیز
قسمت دوم مقاله سبک زندگی که برای هفته نامه پنجره نوشتم رو خدمتتون تقدیم میکنم
امیدوارم بخونید و استفاده کنید، اگر نظری هم داشتید در قسمت نظرات اون رو قرار بدید/
در قسمت قبل(پنجره شماره١٠٠) به معرفی سبک زندگی از نگاه جامعه‎شناسان و انواع مختلف رسانه‎ها پرداختیم، در این مقاله به چگونگی تغییر سبک زندگی توسط رسانه‎‎های نوین فضای سایبری می‎پردازیم.
در گام نخست تعریف جدیدتری از جنگ نرم و جنگ فرانرم که سبک زندگی در ذیل آن قرار دارد ارائه می‎دهیم.
جنگ نرم تسخیر قلب‎ها (حب و بغض) و ذهن‎ها (شک و یقین) است.
جنگ فرانرم که نوع پیشرفته‎تر جنگ نرم به حساب می‎آید، یک تعریف پیچیده اما ساده دارد و آن عبارت‎ست از تولید محتوایی که در کوتاه مدت به‎نفع کشور هدف است، اما در دراز مدت به‎نفع خود مهاجم و اگر بخواهیم در این‎خصوص مثالی بزنیم، سایت ویکی لیکس نمونه‎ای از جنگ فرانرم امپریالیسم بر ضد‎کشور‎هایی نظیر ایران اسلامی است.
در مثال دوم اگر به یک‎سال گذشته بازگردیم، پس از سیل در پاکستان که آمریکا از این آب گل آلود ماهی گرفت و به آن کشور به منظور تسخیرش حمله کرد، اعتراض‎‎های جهانی بر ضد ‎این کشور به راه افتاد که در نتیجه آن برای مدیریت این وضعیت آشفته، آمریکا بازیگر معروفی به نام آنجلینا جولی را که طی ماه‎‎های اخیر پردرآمدترین بازیگر حرفه‎ای هالیوود نام گرفت، با پوششی اسلامی! به پاکستان اعزام کرد و رسانه‎‎های آمریکایی 24 ساعته بازی‎‎های این بازیگر در پاکستان را اطلاع‎رسانی کردند که از جمله آن می‎توان به در آغوش گرفتن کودکان کوچک پاکستانی که خانوادهای‎شان را از دست داده بودند، اشاره کرد! حال کمی تأمل کنیم! اگر سبک زندگی بشریت را تغییر نداده بودند، ظرف کمتر از 24 ساعت اکثر احساسات انسان‎دوستانه که تبدیل به اعتراضات اجتماعی بین‎المللی به آمریکا شده بود، جای خود را به خانه‎نشینی و بی‎تفاوتی نسبت به کشتار مردم سیل زده می‎داد؟

از این‎جا نتیحه می‎گیریم دشمنان با استفاده از تکنیک فریب آشکار که همان پوشش بازیگر مطرح سینمای هالیوود است به جنگ با ما بر خواسته‎اند که این همان جنگ فرانرم است.
این یعنی اگر دشمن بتواند به‎صورت آرام و نرم حب و بغض و شک و یقین افراد را مدیریت کند، به‎راحتی می‎تواند چگونگی زیستن و پوشش آنان را تغییر دهد و این‎جا شناخت رسانه‎ها و انواع‎شان خود را به‎خوبی نشان می‎دهد، چراکه غربی‎ها از ابتدای ورود به فضای رسانه این را دریافته بودند که اگر قرار بر مدیریت اذهان (mind control) مردم جامعه باشد، باید رسانه‎‎هایی تأثیر گذار که مقبولیت اجتماعی زیادی دارند، به‎وجود بیایید.
هدف از ایجاد رسانه‎ها نیز همین بوده است، چراکه رسانه‎ها وسایل انتقال افکار و فرهنگ‎ها به شمار می‎روند که از تکنیک‎‎های عملیات روانی استفاده کرده و اذهان مردم را کنترل می‎کنند و این یعنی نشانه گرفتن عفاف و حیا در انسان‎ها که به‎صورت نرم صورت می‎گیرد.
در مسیر این انتقال اگر خود افراد را یک رسانه در نظر بگیریم مواردی مانند قدرت انتقال مطلب، شیوایی بیان، استفاده از زبان بدن را می‎توانیم نام ببریم که مجریان شبکه‎‎های تصویری مانند تلویزیون از آن به خوبی استفاده می‎کنند، همچنین اگر به شبکه‎‎های ماهواره‎ای فارسی زبان ضدانقلاب هم نگاهی بکنیم، می‎بینیم مجریان این شبکه‎ها خود نوعی مبلغ بد حجابی یا بی‎حجابی هستند.
اما اگر در مباحثی تخصصی‎تر مانند رسانه‎‎های چاپی و فضای سایبری وارد شویم، می‎بینیم این رسانه از تکنیک‎‎های خاص عملیات روانی برای پیشبرد اهداف‎شان استفاده می‎کنند.
به‎عنوان مثال برای تغییر سبک زندگی سیاسی-دینی که فقه پویای شیعه هم بر این سبک تأکید دارد، دشمنان با ورود و نفوذ بر شخصیت‎‎های دارای کاریزمای سیاسی، تئوری‎هایی مانند سکولاریسم را در جهت سکولاریزه کردن جامعه در کشور هدف، پیاده‎سازی می‎کنند و این افراد خود به خود به‎عنوان پیاده نظام دشمن در سطح آن کشور فعالیت می‎کنند که در کشور ما و پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری شاهد این موضوع بودیم.
همچنین برای زدودن حیا از سطح جامعه، آنان اصلی‎ترین مسأله در دین اسلام یعنی اخلاق را توسط رسانه‎های‎شان نشانه‎گیری می‎کنند.
به‎عنوان مثال اگر انقلاب اسلامی در سطح جامعه یک نوع سبک زندگی خدامحور بر اساس اخلاق و حفظ حریم و حیا باشد، به‎صورت پیش فرض دیانت و سیاست و سیاست و دیانت در کنار هم قرار می‎گیرد و این برخلاف خواسته دشمنان و یکی از مسائلی است که آن‎ها همواره با ما بر سرش جدال‎‎های سخت سیاسی دارند، چراکه نخستین و کمترین نتیجه سکولاریزه شدن جامعه، حذف خدا از سبک زندگی مردم و جایگزین شدن شیاطین است که اگر چنین اتفاقی در سطح جامعه رخ بدهد، به‎صورت خودکار آن جامعه در سراشیبی سقوط و خواسته‎‎های دشمن قرار خواهد گرفت و حیا به‎صورت خودکار از سطح جامعه رخت بر خواهد بست.
مسأله دوم در مبحث سبک زندگی سیاسی-دینی پایبندی به اخلاق یعنی همان دین و حیا است، پس دشمنان درصددند تا جامعه را به اصطلاح استحاله اخلاقی کنند تا بتوانند جذابیت‎‎هایی را که خلق کرده و مغایرت‎شان با دین اثبات شده در سبک زندگی مردم آن جامعه وارد کنند، مانند سبک‎‎های پوششی در جامعه، موسیقی یا عرفان‎‎های کاذب.
در این‎خصوص می‎توانیم به شبکه‎‎های ماهواره‎ای مانند فارسی وان و من و تو اشاره کنیم که چگونه پس از استحاله اخلاقی جامعه، می‎کوشند سبک زندگی غربی را میان جوانان کشور ما تزریق کنند.
به‎عنوان مثال اگر در سبک زندگی اسلامی خانواده مهم‎ترین رکن یک جامعه به‎حساب می‎آید، دشمنان تلاش می‎کنند تا این نهاد مقدس را خدشه‎دار کنند و از آن‎جایی‎که طبق آمار‎های رسمی و غیررسمی خانم‎‎های خانه‎دار بیشترین میزان استفاده از ماهواره را دارند، پس می‎توانند مهم‎ترین قشر برای نشانه گرفته شدن توسط دشمن به‎شمار می‎روند.
در این شبکه‎‎های ماهواره‎ای خیانت به شوهر، بد پوششی یا بی‎حجابی، پرخاش‎گری به افراد خانواده، بی‎اعتنایی به تربیت فرزندان، عبور از مسائل اخلاقی توصیه شده اسلامی در خصوص پوشش درون منزل در برابر فرزندان، شکستن اعتماد میان زن و شوهر، جایگزین کردن حیواناتی نظیر سگ و گربه و محبت به آنان به‎جای محبت به همسر از یک سو و تغییر سلایق افراد از قناعت به‎سمت مصرف‎گرایی و تجمل‎گرایی از سوی دیگر، تبلیغ ‎شود.
در مرحله دوم این شبکه‎‎های ماهواره‎ای تلاش می‎کنند تا شکستن حریم میان دختر و پسر، یعنی محرم و نامحرم را با نمایش الگو‎های نامناسب رفتاری نظیر افزایش تجربه پیش از ازدواج در مسائل اخلاقی جایگزین حیا و عفاف کنند که اگر در این مسأله موفق شوند، می‎توانند با تاثیرگذاری بر روی سبک پوشش افراد در سطح جامعه، هنجار‎ها را بزدایند.
حال که با این ابزار‎های دشمن در صحنه جنگ نرم آشنا شدیم، به معرفی چند تکنیک عملیات روانی در فضای رسانه‎ای می‎پردازیم که از طریق رسانه‎‎های نوین مانند ماهواره‎ها، شبکه‎‎های اجتماعی مانند فیس بوک و جوامع خبری بیشتر استفاده می‎شوند که آن چیزی نیست جز «تکنیک دروغ بزرگ».
تکنیک دروغ بزرگ
روان‎شناسان می‎گویند هرچه دروغ بزرگ‎تر باشد، باورکردنش آسان‎تر است پس می‎شود نتیجه گرفت اگر این تکنیک بر روی سبک زندگی افراد توسط رسانه‎ها پیاده شود چه نتایجی در بر خواهد داشت.
به‎عنوان مثال برای ترویج مصرف‎گرایی و حذف قناعت از زندگی انسان‎ها، دشمنان توسط بوق‎‎های تبلیغاتی‎شان یک جمله را که دروغی بزرگ است مدام تکرار می‎کنند «برای داشتن زندگی بهتر»! به‎طور طبیعی هیچ شخصی با این جمله مخالفت نمی‎کند، اما باید به اصل و درون این جمله دقت کنیم! زندگی بهتر در راستای رضای خدا و پیشرفت جامعه است یا مسائل منفی مانند چشم و هم‎چشمی و سود‎های کلان اقتصادی توسط دشمن؛ اما این زندگی بهتری که امروز تبلیغ می‎شود، درونش یک نگاه اقتصادی لیبرالیستی نهفته است، چراکه از یک سو دشمن موفق می‎شود به اصلی‎ترین هدفش یعنی سود‎های اقتصادی کلان برسد و از سوی دیگر اهداف استعماری و خصمانه‎اش را به‎صورت نرم به مردم جامعه تزریق کند.
تکنیک فریب آشکار
از تکنیک فریب آشکار برای تغییر سبک زندگی بسیار استفاده می‎شود، چراکه هر فردی در صورت فریب خوردن به‎راحتی اصول زندگی‎اش را تغییر می‎دهد به این امید که به زندگی راحت‎تر و بدون اصول اخلاقی دست پیدا کند.
به‎عنوان مثال دشمنان از طریق رسانه‎های‎شان همواره انسان‎‎های موفق، روشنفکر و به قول خودشان باکلاس(!) را انسان‎‎های بی‎حیا، بی‎قید و بند، دارای پوششی نامناسب و ر‎ها از تمام قوانین بشری و معنوی نمایش می‎دهند و انسان‎‎های مؤمن، مذهبی، مقید و خدامحور را انسان‎‎هایی عقب‎مانده، بی‎کلاس و امل معرفی می‎کنند که این همان تغییر سبک زندگی افراد از طریق فریب آشکار است.
تکنیک اشباع
سه ویژگی مهم یک اشباع مؤثر عبارتند از: تکراری بودن، فراگیر بودن و ثابت بودن. پیام موردنظر باید به‎طور آشکار یا پنهان بار‎ها و بار‎ها در همه جا تکرار شود. به‎عنوان مثال دشمنان با تغییر سبک زندگی به‎دنبال تسخیر کشور‎ها به‎صورت نرم و به‎صورت سخت هستند. اگر به حمله آمریکا به عراق نگاه کنیم می‎بینیم آمریکا از طریق رسانه‎‎های خبری، سینما (هالیوود) و شرکت‎‎های تولید بازی، محتوایی ضد‎حکومت عراق با تروریست نشان دادن صدام و این‎که او یک تهدید برای مردم کشور خودش و مردم جهان است تولید کرده و به‎راحتی افکار عمومی را فریب داد و با کمترین هزینه ممکن و کمترین تعداد روز در جنگ، آن کشور را تسخیر کرد.
این‎که صدام دارای سلاح‎های کشتار جمعی است، باید بار‎ها و بار‎ها تکرار شود. به‎طور قطع یک تأثیر فیزیکی بر روی افرادی که بار‎ها و بار‎ها در معرض یک پیام مشابه قرار می‎گیرند وجود دارد، بدون توجه به این‎که بدانند این پیام درست است یا غلط.
اگر به دقت به‎جامعه خودمان هم نگاه کنیم، می‎بینیم همواره کشور ما و سطح پوشش در جامعه را با ترکیه مقایسه می‎کنند و همیشه ورد زبان‎شان یک نکته است که در ترکیه حجاب آزاد است و متأسفانه جریان‎‎های انحرافی در سطح کشور ما نیز با طرح مکتب ایرانی به‎دنبال احقاق این گفتمان، یعنی آزادی حجاب هستند.
حال اگر همین تکنیک را در مباحث زندگی وارد کنیم، به روشنی مشاهده می‎کنیم افراد به راحتی با تبلیغات تکراری تحت‎تأثیر قرار گرفته و با دست خودشان وسایلی مانند ماهواره را - که استفاده از این وسیله فرهنگ‎سازی نشده - خریداری می‎کنند بدون این‎که به عواقب استفاده ناصحیح از آن واقف باشند.
سبک زندگی و سلامتی
در خصوص تغییر سبک زندگی یک عامل بسیار مهم وجود دارد و آن مسأله سلامتی است.
اگر مردم هر جامعه‎ای مانند موضوع مهم سلامتی را نداشته باشند، به راحتی می‎توانند در برابر خواسته دشمن منفعل شوند.
اگر از مباحث خوراکی‎ها عبور کنیم که در جای خود آن را بیشتر توضیح خواهیم داد، به یک مبحث مهم‎تر در مباحث رسانه‎ای می‎پردازیم.
تلفن همراه یک وسیله فراگیر در سطح کشور ما است که متأسفانه برای استفاده از این وسیله نیز فرهنگ‎سازی درستی نشده است.
تلفن‎‎های همراه جدید بهترین وسیله‎‎ در زمینه تغییر سبک زندگی هستند که کمتر قابل کنترل و دارای امکاناتی نظیر صفحه بزرگ رنگی با کیفیت بالا، ارتباطات بی‎سیم برای دریافت و ارسال اطلاعات مانند بلوتوث و Wi-Fi و اینترنت موبایل(Gprs) هستند.
حال اگر هزینه‎‎های اقتصادی برای خرید و استفاده از این وسیله هوشمند و پرکاربرد را در نظر نگیریم، به یک مسأله مهم به نام ASR می‎رسیم.
ASR تکنولوژی سنجش میزان دریافت امواج رادیویی توسط بدن از تلفن همراه است که به اختصار آن را میزان سرطان‎زایی تلفن همراه می‎نامند.
حال اگر به بازار‎های داخلی مراجعه کنیم، می‎بینیم تلفن‎‎های همراه چینی که میزان ASR آنان مشخص نیست با قیمت‎‎های بسیار پایین و امکانات بسیار بالا(!) در بازار فراوان است که البته این تنها شامل تلفن‎‎های همراه چینی نمی‎شود، بلکه برخی شرکت‎‎های معروف نیز تلفن‎‎های همراهی دارند که میزان ASR آن‎ها بالا و در محدوده خطر است که چون در بازار‎های جهانی تأیید نمی‎شود، به کشور‎های جهان سوم واردشان می‎کنند و متأسفانه در این کشور‎ها ASR این تلفن‎‎های همراه اندازه‎گیری نمی‎شود.
اگر افراد جامعه تنها به امکانات یک وسیله مانند تلفن همراه توجه کنند، اما متوجه میزان خطرات استفاده زیاد با این وسایل نباشند، خود به خود سلامتی‎شان به خطر افتاده و سبک زندگی‎شان تغییر خواهد کرد.
/ سیدعلیرضا آل‎داوود

نظرات  (۱)

سلام
خ خسته نباشین
خ خیلی مشتاق بودم مقالتون رو بخونم ولی متاسفانه موفق نشدم
وخودتون بعد از نشرش خوندینش ؟پیکربندی جملات درست نیست نصفه از یه جمله با نصفه دیگه از یه جمله دیگه اومده
نمیدونم چطوری بگم یعنی جملاتش در هم برهمه
خودتون بخونیدش متوجه میشین
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی